הקדמה
לאורך דרכו נאבק הקולנוע בכדי לבסס את
מעמדו כאמנות. הקולנוע הוא אמנות קולקטיבית ומאתגר כמה הנחות יסוד אמנותיות
שהתגבשו בתקופה הרומנטית ( המאה ה-19) וקבלה משנה תוקף בתקופה המודרנית:
- יצירת אמנות היא בראש ובראשונה יצירה של אמן , אדם בעל כישורים מיוחדים שלא תמיד ניתן להסביר אותם בצורה רציונאלית. לאדם זה כישורים מיוחדים בתחומו והוא משתמש בהם על מנת לתת ביטוי לעצמו. יצירתו היא מקורית, חדשנית ומתאפיינת באחדות סגנונית הקולנוע מאתגר תפישה זו כיוון שהתחיל כהמצאה טכנולוגית, הפך לתעשייה ולבידור ותלוי בגורמים רבים.
- תלותו של הקולנוע בכסף ובאמצעים.
- הטקסט נוצר במפגש בין הטקסט הקולנועי לבין הקהל. לעומת הגישה הרומנטית שמבקשת שהיצירה תנבע מתוך פרי מוחו של האמן בלבד. לעתים האתגר הוא ליצור עבור חברה שלמה.
- ההבחנה הקלאסית בין אמנות גבוהה לאמנות נמוכה מטשטשים בקולנוע.
הגורמים השונים בעשייה קולנועית:
הבמאי והמפיק – הם שני אנשי המפתח
ביצירת הסרט, אחד מהם מייצג את הפן האמנותי והשני את הצד הכלכלי והלוגיסטי בעשיית
הסרט. ניתן לחלק את הסרטים לסרטים שבמאים
יזמו את עשייתם (דרך זו שכיחה יותר בישראל ומזוהה עם גישת האוטר) וסרטים שמפיקים
יזמו את עשייתם. המפיק לרוב מרסן את הבמאי הן מחריגות תקציביות, ולעיתים אף בא
בדרישות לבמאי על מנת להבטיח את הכנסות הסרט. בתקופה הקלאסית של הוליווד, המפיקים
שלטו בתעשייה וחנקו את היצירתיות של הבמאים. אך המפיקים הם אלו שחושבים על הקהל,
ומנסים לעשות ספקולציות על מהו הסרט שאותו הקהל יאהב.
לרוב בסרטים ישנם לפחות 4 מפיקים:
Producer – המפיק הראשוני שמזהה
פוטנציאל בפרויקט ו-"דופק על דלתות" של מפיקים על מנת שישקיעו
בסרט.
Producer Executive - מנהל. ההתערבות שלו בחומר עצמו היא מוגבלת,
הוא המפיק שמאשר את הפרויקט ע"פ תסריט, במאי ושחקנים. זהו אינו תפקיד
פסיבי, הוא מציע שינויים בתסריט ובליהוק.
Co-Producer / Associate Protucer– מושגים מעט ארכאיים,
אלו מפיקים שותפים בסרט. כיום לרוב השחקנים הראשיים בהוליווד יש חברת הפקה.
חלק מן השכר שלהם הוא שכר עתידי והוא נחשב כהשקעה ראשונית בסרט.
Line Producer / Manager Production – מנהל הפקה, האיש שאחראי על לוחות הזמנים, וההפקה עצמה
(המפיק בפועל)
התעשייה הישראלית עובד באופן מעט שונה:
הexecutive producer הם הקרנות הציבוריות שתומכות כספית בסרטים, אלו
הלקטורים שבוחנים את הפרוייקטים שמציעים להם ומחליטים אם הסרט ראוי להשקעה. המפיק
בפועל זה ה- Production Manager.
כיום ישנו שינוי מערכתי בחשיבת המפיק מתוך הכרח לגעת באיזה עצב עמוק של הציבור ולהיות קשוב למוטיבציות החברתיות שסובבות אותו. המפיק הוא זה ש שמלווה את הסרט מתחילתו ועד סופו.
מתוך מבע קולנועי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה