מאת: עינת פרנברך בן אהרון
פנים. חדרו של תסריטאי – לילה:
אתם יושבים שעות מול המחשב, מריצים שורה ועוד
שורה באריאל 13. כוס הקפה מתקררת, אתם מתים לישון אבל
הדמות דוחקת בכם להמשיך.
יש שורה אחת שמחכה לכל התסריטאים:
"סוף!". בשורה זו מתחילה עבודת השיווק של התסריט.
פנים. חדרו של התסריטאי – יום:
סיימתם לכתוב, לעבד, לשכתב ובידכם עותק טרי
ומהביל. שבו רגע בנחת וכתבו סינופסיס שישווק היטב את התסריט ויביא לכם פגישה עם
מפיק.
רבים וטובים וגם אנוכי לא מצטיינים בכתיבת סינופסיס.
פעם אמר לי צביקה קרצנר כי התקציר שלי
נשמע כמו ניסוח משפטי. מאז החכמתי והעליתי בחכתי שלל רב. איך עושים את זה?
ספרו לעצמכם את הסיפור של הסרט כפי שהייתם
רוצים לשמוע סיפור. מרגש, מרתק, מפתיע.
בראש התקציר כתבו פיצ' מגרה בן חצי עמוד המבטא
את גרעין הסיפור ומחבר את הקורא באופן מיידי לדמות הראשית.
במהלך הסינופסיס הדגישו את שמות הדמויות
המרכזיות, ודאו כי המהלכים ברורים והקריאה מהנה וקולחת. זכרו שאתם כותבים תקציר
למען אדם שקרא בחייו אלפי תקצירים כמו זה שלכם. המשימה היא להוציא אותו מהשגרה.
את הסינופסיס בצירוף מכתב פניה אישי שלחו
למפיקים (במייל או בפקס). את פרטיהם תוכלו לאתר בפורטל תעשיית הקולנוע www.kolnoan.co.il.
הגיע הרגע להחזיק לעצמכם אצבעות ולקוות שהרעיון
שלכם ידליק נורה אצל מפיק שב-ד-י-ו-ק מחפש תסריט חדש. זה צריך לקרות תוך שבוע-שבועיים.
ולפעמים זה לוקח שנתיים. כך קרה לי לאחרונה עם מפיק שקיבל
לידיו תקציר שלי לפני שנתיים ימים ופתאום מצא אותו במגרה...
אם יש מפיק שאתם מפנטזים עליו, התקשרו לאחר
שליחת התקציר, הציגו את עצמכם ודרשו בשלום הבייבי שלכם.
עוד המלצות:
- שאלו חברים מהתעשיה על מפיק זה או אחר כדי
לדעת טוב יותר למי לא לפנות.
- הדבר החם בקולנוע הישראל י
הן הקופורודוקציות שמביאות כסף זר. לכו על מפיקים שמנוסים בכך.
- פניה לבמאי בעל שם עשויה לעזור בזכות קשריו
עם מפיקים. חברו יחד לבמאי ואתם בחצי הדרך להשגת מפיק. באתר איגוד התסריטאים והבמאים תוכלו לאתר יוצרים www.film-e-good.org.il .
פנים. משרדו של המפיק – יום:
קיבל תם
שיחת טלפון ממפיק שמתעניין בתסריט שלכם וקבעתם פגישה. מה עושים?
נושמים עמוק, מדפיסים את התסריט וכורכים אותו,
נושמים עמוק ומתרגלים את הפיצ'ינג. כאמור הפיצ' הוא קטע שיפגיז את התסריט שלכם
הישר אל לבו של המפיק ובו קיימים החומרים העסיסיים ביותר של הסרט, המתח, הריגוש.
זהו כלי השיווק העיקרי של התסריטאי.
יש מפיקים שיבקשו מכם להציג את התסריט בכמה
מילים ואז תירו בהם את הפיצ' שהכנתם בשיא ההתלהבות. לאחר מכן הם ישאלו שאלות נוספות
על העלילה והדמויות ועל הנסיון המקצועי שלכם. גם אם אתם בתחילת דרככם, שריינו
ביטחון עצמי. עצם זה שמפיק הביע התעניינות ביצירה שלכם אומרת שיש לכם את זה. כוונו
את המפיק לקריאת התסריט המלא. הוציאו את העותק מהתיק, הניחו אותו על השולחן ואמרו לו שתשמחו אם
יקרא את התסריט.
מפיקים אחרים יהיו מעורים בתקציר לא פחות טוב
מכם וכל שתצטרכו לעשות הוא להציג את עצמכם ולהשאיר להם עותק של התסריט.
בסיום הפגישה יאמר המפיק שיקרא את התסריט בתוך
שבוע ויחזור אליכם.
לרוב זה לוקח חודש-חודשיים ואתם תצטרכו לחזור
אליו. לפעמים פעמיים-שלוש ויותר מזה. אל תתביישו. גם אם לא התחבר לתסריט, ודאי יש
לו מה להאיר. הארותיו יכולות לשקף ולו במעט את הנקודות החלשות בתסריט שלכם.
בשיחתכם עמו, הציעו לו שתעבדו על נקודות אלו
ותפגשו שנית עם עותק חדש של התסריט.
פנים. משרדי הקרן – יום:
קרן אור נוספת שעשויה לזרוח על התסריטאי היא
קרן קולנוע או טלויזיה.
הקרנות הקיימות ניזונות מהתקציב שנקבע בחוק
הקולנוע והאחראית לחלוקת הכסף בין הקרנות על פי קריטריונים שונים היא מועצת
הקולנוע.
בכל קרן מועסקים מספר לקטורים מתוך התעשיה
(במאים, תסריטאים) שאחראים על קריאת התסריטים, כתיבת חוו"ד והמלצה לטוב ולרע.
בשנתיים האחרונות איגוד
התסריטאים עוקב אחר הנעשה בקרנות ופועל לכך שהלקטורים יתחלפו כל חצי שנה עד שנה
ושהיוצר יקבל חוו"ד מקצועית
ומקיפה, גם על תשובה שלילית.
לרוב הקרנות ניתן להגיש תסריטים כל השנה, לאחרות
יש תאריכי הגשה בהתאם למסלול – פיתוח, הפקה, השלמות ולז'אנר – דוקו, עלילתי באורך
מלא, דרמה קצרה.
פיתוח:
הקרנות מעניקות לתסריטאי העמל על כתיבת התסריט
מילגת פיתוח בגובה של עד 50,000 ש"ח
לשנה. תהליך ההגשה פשוט ודורש תקציר בן 3-5 עמ'.
עדיף להגיש את התסריט ללא מפיק. זאת משום שיש
מפיקים שיגזרו קופון על התקציב הזעום שתקבל ו
וחבל , שהרי שלב הפיתוח הוא השלב שלכם.
הפקה:
הקרנות תומכות בסדרי גודל שונים בהפקות של
סרטים באורך מלא, דוקומנטרי, סדרות וסרטים קצרים.
בהגשה למסלול הפקה כדאי למצוא מפיק שיגיש את
התסריט שלכם כיוון שהקרנות ממעטות לתמוך ביוצרים שאינם מוכרים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה