תסריטאות ( Screenplay)
§ תסריט - תסריט ( Screenplay, Script
) ...... הטקסט הכתוב שעליו מתבססת הפקת הסרט. בתסריט מפורטים הדיאלוגים ובשלב מתקדם
יותר גם הוראות הבימוי והצילום. התסריט אינו טקסט ספרותי מחייב והוא עובר שינויים רבים
במהלכי ההפקה השונים, מהוספת ומחיקת דיאלוגים ועד להוצאת סצנות שלמות בשלבי הצילום
והעריכה. השלב הראשון בכתיבת התסריט הוא התקציר (סינופסיס) בן כמה עמודים המפרט את
התפתחותה הכללית של העלילה תקציר מורחב ומפותח יותר הוא הטריטמנט הכולל גם עיצוב מלא
יותר של הדמויות וכל זאת למען התרשמות המפיקים והמשקיעים לפני שהם ניגשים לתסריט עצמו.
התסריט השלם כולל דיאלוגים וחלוקה לסצנות ובעקבותיו בדר"כ הבמאי מכין תסריט עבודה
( ע"ע Shooting) הכולל גם הוראות להעמדת המצלמה חלוקה לשוטים והוראות
משחק.
§ תחקיר - כדי לכתוב תסריט מציאותי ונכון על
הנושא שבחרנו עלינו ללמוד לדעת על הנושא את מרב
המידע שנתן לנו. על התחקיר לענות
על השאלות הבאות:
1. מהו נושא הסרט ? פירוט על הנושא (אם מדובר על אדם –קורות
חייו, אם מדובר על תופעה
מחקרים ותוצאות, אם מדובר במקרה שקרה – מחקר היסטורי וכולי…)
2. מה מטרות הסרט ? מה ברצונך לבטא בסרט, ומה ההשפעה או
זיכרון שהצופים צריכים לצאת עמו ?
3. מיהו קהל היעד של הסרט ? סרט לנוער, סרט למבוגרים בלבד,
סרט תדמית, סרט משפחתי,
סרט קהילתי וכולי…
§ סצנה ( Scene) — קטע קולנועי (סדרה של שוטים) בסרט נרטיבי,
המתרחש במרחב וזמן אחד,
או אשר משתמש בעריכה צולבת כדי להראות שני אירועים, או
יותר, המתרחשים באותו הזמן .
(אפיון אחרון זה מתאים גם לסיקוונס).
§ סיקוונס (sequence ) — מספר סצנות הקשורות
זו לזו בזמן, במקום או בעלילה, מעין פרק בסרט.
§ טריטמנט - מתווה
של ההתרחשות בסרט, ללא דיאלוגים או פירוט הסצינות, אך עם הרחבה
בנוגע לאופיין ורקען של הדמויות. הטריטמנט נכתב כדי
להעניק לקוראים רושם מדויק יותר באשר לאופיו
של התסריט המלא.
§ נקודת מבט (POV) - מונח המציין את
הביטוי Point of View שבו המצלמה "מחליפה" את עיני
השחקן או דמות דמיונית כלשהי
ואנו יכולים דרכה לראות את נקודת מבטו האישית על הסצנה.
§ אינטר קאט ( Inter Cut) — חיתוך של סצנה
על ידי החדרה של שוט שאינו שייך לה.
טכניקה שבה משתמשים בעריכה צולבת/ מקבילה (שבה
שתי סצנות או יותר נחתכות לסירוגין).
§ מונולוג
- טקסט הנאמר ע"י דמות אחת כטקסט רצוף
מבלי לקבל תגובה טקסטואלית.
§ דיאלוג – חילופי
דברים בין דמויות שונות. מכיוון שקונפליקט בנוי שני צדדים הדיאלוג בנוי כמן משחק
פינג
פונג בין שני גורמים (שתי דמויות ויותר).
§ פלאשבק – קטיעת
רצף האירועים ע"י חזרה אחורה לסיקוונס המתאר התרחשות בעבר.
§ פלאשפורוורד ( Flash Farward)
- קטיעת רצף האירועים ע"י קפיצה קדימה
בזמן לסיקוונס המתאר
התרחשויות העתידות לבוא (מנקודת ציר הזמן של הסרט).
§ דיאגזיס - העולם הבדיוני של הסרט (מציאות הסרט).
§ תסריט מעגלי - כאשר הסרט מתחיל ומסתיים באותה סצינה, או בסצינה
דומה אך עם שינויים המעידים
על השינוי שהגיבור עבר במהלכו. או כאשר הסרט מתחיל ומסתיים
בסצינה שונה אך באותו המקום
או באותו הזמן.
§ תסריט צילומים (שוטינג
סקריפט) – התסריט של הצלם המתאר את חלוקת השוטים ודרך צילומם
על פי הקריטריונים הבאים:
גודל פריים, עמדת מצלמה וזווית , תנועת מצלמה, תאורה, משחק.
כאשר אנו רוצים לבנות את תסריט הצילומים שלנו יש
לכלול בו את כל הפרטים של אותו שוט.
בד"כ נהוג לבנות טבלה המכילה את הנתונים הבאים:
מס' השוט
מס' סצנה
תיאור השוט
עמדת מצלמה
גודל שוט
זווית צילום
תנועת מצלמה
סאונד
דיאלוג
הערות
§ המשכיות - דו"ח שמכין מנהל/ת תסריט במהלך הצילומים. הוא
דואג לרשום כל מה שקורה באותו TAKE
כדי לשמור על המשכיות בין השוטים המצולמים. הדו"ח משמש את העורך
והבמאי ליצירת תסריט עריכה.
§ תסריט עריכה - התסריט הסופי שנבנה לאחר הצילומים כאשר הוא
לוקח בחשבון את החומר גלם
ותוצאותיו. תסריט העריכה רשום ע"פ המספור של חומר הגלם
כך שהעורך לוקח את המספרים מתרגם
לקלטות או סרט פילים והתוצאה הסופית נותנת את הסרט
הגמור.
§ סינופסיס - תיאור קצר בעמוד או שניים של ההתרחשות
בסרט כולו. מטרת הסינופסיס למשוך את
תשומת ליבם של מפיקים או במאים. . עליו לתת תשובות
לשאלות אלה (לא יותר מחצי עמוד).
1. ז'אנר הסרט. (קומי, דרמתי, טרגי, פארודי, מתח, מויוזיקל, מערבון, מלודרמטי, וכולי…)
2. קיצור העלילה (לא יותר מעשר שורות)
3. דמויות ראשיות ואפיון מהיר (תכונות חשובות – לא יותר משתי שורות על דמות)
4.נושא הסרט / הבעיה שבה עוסק הסרט. (במשפט אחד)
5. המסר של הסרט. (במשפט אחד)
6. הקשר של התסריטאי/ת אל התסריט (חמש שורות על הסיבה שגרמה לכתיבה)
שש נקודות התסריט:
נקודת התחלה - מהרגע בו נראית
התמונה הראשונה.
אירוע מחולל - מקרה אשר משנה
את הכללים שנוצרו באכספוזיציה ויוצר מתח ומצב מסובך שייפתר רק בסוף הסרט.
נקודת מפנה ראשונה - לאחר תחילת ההסתבכות באה נקודת המפנה הראשונה מסבכת
את המצב יותר וגורמת לעלייה במתח ולמכשול חדש
לגיבור.
נקודת מפנה שנייה - מספקת עוד עליית
מתח ומכשול קשה יותר ואתגרי יותר לגיבור. נקודת המפנה השנייה מקדמת אותנו לקראת השיא
שבו יהיה העימות הגדול.
נקודת שיא - שיאה של ההסתבכות
הרגע הדרמטי ביותר בסרט, המותח ביותר – השיא. זהו העימות הגורלי של הגיבור שלאחריו
בא הפתרון לבעיה וההסתבכות מגיעה לסופה.
נקודת סוף - הרגע לפני החשכת
המסך והופעת הכתוביות.
שלושת התהליכים במהלך הסרט:
הצג (אכספוזיציה) - חשיפת המקום, הזמן האווירה
והדמויות כדי למקם את הצופים ולתת נקודות אחיזה להמשך הסרט. האכספוזיציה מכניסה אותנו
לרוח העניינים בכדי שנבין מהיכן העלילה מתחילה ולאן היא זורמת.
הסתבכות - החל מנקודת
המפנה מתחילה העלילה להסתבך עד לשיאה שהוא שיא הסרט.
התרה - לאחר מציאת הפתרון להסתבכות הצופה חש התרה מן
הרגשת זיכוך (קטרזיס) המשלים רגשית את התהליך שעבר הצופה מתחילת הסרט ועד לסיומו.
סוגי דמויות:
דמויות - הנפשות הפועלות במהלך סרט ומניעות את העלילה.
לעיתים מבוסס על אדם אמיתי (דמות ריאליסטית) ולעיתים המצאה של הכותב (דמות
בדיונית).
דמות עגולה - דמות בעלת אופי רחב המתבטא במהלך הסרט. רב
גוניות באה לידי ביטוי במספר סצנות ובטווח של תגובות המאפשר שבירת סטיגמות או
מוסכמות.
דמות שטוחה – דמות המבוססת
לרב על סטיגמות או מוסכמות. חד גונית אינה נראית ריאליסטית ומשרתת את העלילה ברגע
מסוים.
דמות מראה –
אחת מן הדמויות הפונקציונליות בתסריט, מטרתה
להוות מראה, חיובית או שלילית של הגיבור ובכך להשפיע עליו לפעול בדרך מסוימת, או
להיות מודע למצבו.
קונפליקט - עימות דרמטי הנובע מרצונות מנוגדים של שתי
דמויות או יותר. בבסיס כל עלילה ישנה בעיה המעמתת שני גורמים זה מול זה ומביא את
המתח ההסתבכות לשיא ולפתרון.
פרוטגוניסט - (הגיבור).
הדמות העוברת את השינוי במהלך הסרט. הקונפליקט
שלו מוביל את הסרט ופתרונו מביא לסיום הסרט לאחר שהוא עובר שינוי רגשי.
אנטגוניסט - הדמות שגורמת לקונפליקט מול הפרוטגוניסט. בניית הדמות כיריב (למען עימות מעניין כדאי
שיהיה יריב ראוי מול הגיבור)
אנטי
גיבור - פרוטגוניסט שתכונותיו אינן "חזקות" או חיוביות
כשל גיבור הוליוודי קלאסי. האנטי גיבור עובר שינוי בדומה לגיבור אבל מיוחסות לו
תכונות כגון: אופי חלש, עליבות, כיעור, חוסר מוסר, ועוד....
שחקן
ראשי - השחקן המוכר ביותר המקבל את המשכורת הגבוהה ביותר. לא בהכרח
הוא הגיבור של הסרט.
שחקן
משנה - שחקן הבא לחזק את השחקן הראשי לעיתים נמצא
בניתוח הסרט כי הוא למעשה הגיבור של הסרט.
ניצב
-
דמות משנית ללא דיאלוג הנותנת "צבע"
ואמינות לסיטואציה.
נחמד
השבמחק