יום חמישי, 3 במאי 2012

ראיון אישי עם הבמאי דני סירקין

מאת: אייל שבירו - Cinematalk.


לפני מס' שנים ערכתי ראיון אישי עם דני סירקין לאתר הקולנוע של walla ובגלל שזה עדיין רלוונטי החלטתי להעלותו שוב להבין דרך עינו של יוצר.

בשנת 2002 ביים את דרמת הטלוויזיה "שתי דקות מפאראדיס", בכיכובם של שמואל וילוז'ני ואפרת בוימולד, שזכתה בפרס הראשון בפסטיבל הטלוויזיה היוקרתי בבאנף, קנדה. בשנת 2003 ביים סירקין עבור רצועת "ראשון בדרמה" ב-HOT את הקומדיה הללויה. הסרט, על פי תסריט שלעודד רוזן, הוכתר כדרמת הטלוויזיה המצטיינת של פסטיבל חיפה באותה שנה, וזכה גם בפרס האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה לשנת 2004 בקטגוריה זו. ב 2006 ביים את הסרט "למראית עין", בכיכובם של אסי דייןטלי שרון וסנדרה שדה שזכה בשני פרסי אוסקר ישראלי - על הבימוי ועל הצילום.
ב-2007 הפיק את הסרט התיעודי "חלום של אידיוט" על אביו האמן לב סירקין, והעבודות שהוא הקים במרחב הציבורי בישראל, ולפני כן בברית המועצות, תוך שהוא מנסה לעזור לו להגשים את חלומו לבנות פסיפס ענק של יונת שלום בלב ירושלים, ומתעד את הניסיון.
כמו כן ביים פרקים ותוכניות עבור ערוצים ישראליים שונים. ב-13 ביולי 2010 זכה בפרס האקדמיה לטלוויזיה על בימוי הסדרה "הכל דבש".
בינואר 2012 עלתה לשידור ב-yes הסדרה "תא גורדין" בבימויו. "ויקיפדיה".

ראיון עם הבימאי       סירקין דני


שאלות טכניות ומקצועיות בנושא בימוי קולנוע בארץ.


1 שאלה: מתי הבנת שאתה רוצה לעשות קולנוע?
אחרי שעשיתי סרט באורך דקה לתחרות שהיתה בסינמטק ירושלים, הייתי אז בצבא קבע.

2. מדוע דווקא בימוי?
בימוי נראה לי הדיסציפלינה הכי מעניינת זה כולל בתוכו המון דברים, והמון דברים שאני אוהב, צילום משחק, קצת ניעה אומנותית מיזנסצנה וכדומה. נראה לי מקצוע מושלם לפעמים (לפעמים גם קצת גיהנום)

3. באיזה אלו תחומי עשייה קולנעיות אתה שולט? (כגון, עריכה, תסריטאות וכו')
בימוי ועריכת תסריט.

4. כיצד נכנסת לתעשייה וקיבלת את המפתחות ושרביט הבימאי?
העבודה הראשונה שלי היתה בערוץ הילדים קיבלתי צ'אנס ממפיקה נחמדה מאוד אחר כך הלכתי לעבוד אצל גיא פינס ומשם המשכתי לעבוד כבמאי- תמיד עבדתי רק כבמאי. החלטתי מראש לקחת רק עבודות בימוי. לא משנה מה כתבות, פרומואים וכדומה. זה השתלם.

5. האם הינך כותב את סירטך ומביים אותם או מעדיף לביים בלבד?
הייתי רוצה לדעת לשבת על התחת ולכתוב אבל אני לא יודע לעשות את זה. אני נהנה להתחבר לתסריטאי ולהכניס את האינפוט שלי.

6. האם אתה חושב שעל התסריטאים (שיש באפשרותם המעשית) לביים את סירטם כפי שהוא נראה                         בעיני רוחם או להשאירו לבימאי חיצוני שיותר מנוסה אבל לא מכיר את התסריט לעומקו?     
אין לי מושג מה לענות על זה- אני לא תסריטאי ולכן אני לא יכול לענות על זה מנקודת ראות של תסריטאי. הייתי שמח שאם תסריטיא לא מבין בבימוי שיהיו לו ביצים להפקדי את הבייבי שלו בידיו של במאי שיש לו חזון ויכולת להבי אסיפור אל המסך, אבל זאת סגה פסיכולוגית עמוקה ורצינית.

7. האם הינך חושב שחובה ללמוד במוסד מקובל, קולנוע. או שמספיק כישרון ולימוד עצמי?
לא צריך ללמוד קולנוע אבל זה לא מזיק בכלל כן ללמוד.

8. היכן למדת קולנוע ואיך עברה עלייך תקופת הלימודים?
למדתי באוניברסיטת תל-אביב, במקיבל לשרות בצבא קבע. היה אחלה. הלימודים באוניברסיטה שהיתה אז דלת אמצעים הכינו אותי לא רע לעבודה בחוץ.

9. מהן התכונות הדרושות לדעתך על מנת להיות בימאי טוב?
צריך לאהוב לספר סיפורים ולדעת לעבוד עם אנשים.

10. מיהם הבימאים שהשפיעו על אישיותך ועבודותייך מהארץ ומהעולם?
אני אוהב הרבה במאים בעיקר את קישלובסקי דיוויד לינץ' וים ונדרס המוקדם וגם קומדיות מפגרות. חולה על זה.

11. האם לדעתך בימוי סרט בארץ זו משימה אפשרית לבימאי צעיר או שעליו לוותר מראש על הרעיון?
אפשר לביים סרט בארץ, זה קשה כמו כל דבר אחר כאן אבל אם מישהו רוצה הוא יכול. בימוי זה מקצוע לאנשים שממש רוצים לביים. זה מקצוע בודד מאוד ומי שאין לו כח לזה או תעוזה או מעוף או סתם אורך נשימה לא יעמוד במשימה.

12. היית יכול לתת לאדם אחר לביים את תסריטך?
לא!

13. מהי הטכניקה האישית שלך בכתיבת התסריט משלב הרעיון לדראפט המוגמר?
אני חושב על רעיון והולך לתסריטאי שיכתוב אותו- טכניקה מעולה, לא?

14.האם אתה מאלתר ומבצע שינויים תוך כדי צילומים הן בעלילה והן בעבודה הטכנית או שהכל מוכן מראש ונדרש רק להפעיל את המצלמה?
אני אוהב לבוא מאוד מאוד מוכן, אבל תמיד מוכן לאלתר. לפעמים יוצאים מזה דבירם מעולים. הבעיה היא שאילתור עולה כסף ועדיף לאלתר בחזרות מאשר על הסט.

15 מהי שיטתך בעבודה עם שחקנים?
אני רק יודע להגיד לעצמי אם אני מאמין או לא מאמין ואם זה עשה לי משהו מבחינה רגשית. אחר כך אני מדבר עם השחקן ומנסה להסביר לו מה הרגשתי ומה אני חושב שאפשר לעשות כדי להגיע למקום אליו הייתי ורצה להגיע. זה דיאלוג. צריך לאהוב שחקנים ולכבד אותם ולדעת לקחת מהם את מה שטוב.

16. האם הינך חושב שבימאי צריך להיות גם שחקן ?
לא.

17. כיצד אתה מזהה שחקן שהיית רוצה לראות בסרטך?
אני עושה אודישנים. לי זה חשוב מאוד.

18. מה צריך להיות יחסו של שחקן למצלמה?
הוא צריך לדעת שהיא שם, והוא צריך לעשות הכל כדי שהיא תראה אותו בלי שנרגיש שהוא יודע משהו עליה. משחק בסרט זה משחק למצלמה. שחקנים צריכים להבין את זה.

19. האם אתה נותן לשחקנים לקרוא את התסריט לפני הצילומים ונכון לקבל פידבקים?
אני אוהב לשתף את כולם בתהליכים של הסרט. בעיני זה טוב כי לשחקנים יש רעיונות והערות טובים שכדאי לשמוע.

20. אילו סוג של הוראות אתה עלול לתת לשחקן?
קשה לי לענות על זה. כל מה שיגרום לשחקן לעשות משהו שיגרום לי לאהוב את מה שאני רואה.

21 מה אתה אומר להם במילים מדויקות כשהם ניצבים אל מול מצלמה? האם אתה אומר להם למשל היכן לעמוד ולהיכן להביט?
לפעמים הכל ולפעמים כלום. אני תמיד מזכיר לשחקן מה המצב הנפשי שלו, מה גודל הפריים, ומאיפה לאן הוא הולך. חוץ מזה הכל משתנה כל הזמן.

23. האם אתה מתחשב בקהל שבא לצפות בסרטייך בבניית אופי הסרט?
סרט זאת אומנות שנועדה לקהל אני כל הזמן חושב על הקהל והוא מעניין אותי מאוד.

24. האם אתה חושב שסרט הוא טוב יותר,אם מס' רב יותר של אנשים ראו אותו ואו קיבל ביקורות חיוביות מהקהל?
לא חושב ככה, אבל יש חשיבות רבה לכך שאנשים רואים סרטים ואוהבים אותם. אי אפשר להתווכח עם מספרים. למרות שיש סרטים מעולים שאנשים לא מכירים ולא ראו וזה חבל . אבל זה גם מזל וגם שיווק וגם עיתוי וגם עוד מליון דברים...

25. מה יחסך למבקרים?
באופן כללי לא קורא ביקורות על העבודות שלי. אם אומרים לי שזה כתב עלי טוב- אני שמח ואם אומרים שזה כתב שאני רע, אני שם עליו קצוץ.

26. מה כוללת עבודתך כבימאי? איזו מידה של פיקוח יש לך על המצלמה, על התאורה, ועל תהליך ההפקה בכללותו?
אני אוהב להיות מאוד מעורב,אני לא מעמיד את השוט אבל יש לי הרבה מה להגיד על אוירה, על אור ועל פריים. מצד שני אני אוהב לעבוד עם אנשי מקצוע טובים ואוהב לקבל מהם מה שאני לא יכול לתת בעצמי. ככה זה יוצא הרבה יותר עשיר.
27. כיצד אתה מייחס חשיבות לדיאלוג בסרט?
דיאלוג זה חשוב.
28.לאחר כך וכך שנים וסרטים באמתחתך, מה באמת החלומות שלך כיוצר סרטים?
לעשות עוד סרטים מעניינים ולרואת בהם קהל- כבר אמרתי שקהל זה חשוב.
29. האם אתה דוגל בשיטת ה"אוטר" של הגל החדש או בעל דעה שונה?
אני לא מבין את השאלה... אני חושב שכל אחד שניגש ברצינות לבימוי הוא אוטר. אם אתה חפיפניק אז אתה חפיפניק. אבל אפשר להיות אוטר גם בקומדיה רומנטית. תראו את בילי ויילדר למשל...
30. האם בימאי צריך לחבק את הסרט כאילו היה הבייבי שלו או שהוא רק איש מקצוע מיני רבים על הסט והסרט הוא כוללני?
אין מי שיחבק את הסרט חוץ מהבמאי – הוא חייב לחבק את הסרט שלו כי הסרט הוא באמת הבייבי שלו.
31. האם הינך שותף לדיעה בזמנו של היצ'קוק שעל בימאי להיות איש מקצוע בכל האספקטים של הסרט?
בהחלט מסכים. אני אוהב ללמוד על הכל כולל מקירופונים ופנסים זה חשוב לי בשביל להיות במאי יותר טוב.

32. מה לדעתך יכול לקדם את הקולנוע בארץ לעומת הקולנוע האירופאי למשל?
כסף כסף כסף, וגם יצירת שותפויות קיראטיביות בין יוצרים.

33. כיצד אתה עובד על בניית ה"סטורי-בורד" והאם אתה לבדך או נעזר באנימטור?
אני עובד עם סטורי בורד בסיסי, למזלי אני יודע לצייר לא רע ואם צריך אני משקיע אבל לרוב אלו רק דמויות בסיסיות עם ראש עגול ורגליים וידיים בצורת גפרורים שנעים בחלל לבן עם ציורים מוזרים של חפצים קירות ומכוניות אם צריך. אבל בכל סרט יש לי תמיד סטורי בורד שכתוב על הצד הנגדי מול דף התסריט.

34. האם מתסכל אותך שרוב הבימאים בעולם אינם מצליחים להוציא סרט כפי שראו בחזונם אלא שהסרט בדר"כ מתקבל כפשרות של הכלל והרי אומנות חייבת להיות בשלמות?
שאלה טיפשית קצת. אין אומנות מושלמת גם לציירים יש קילקולי קיבה שמפריעים להם ליצור ולסופרים יש שכנים רעשניים, ולכל אומן יש אילוצים כלכליים. לפעמים מצליחים ולפעמים לא. השמחה של הקולנוענים זה שלאומנות שלהם יש קהל ויש מי שמוכן לשלם להם קצת לפעמים. זה כבר יותר טוב ממשוררים למשל.

35. תאר לנו בקצרה את תהליך ה"פוסט פרודקשיין" ועד ההקרנה באולמות הקולנוע?
אי אפשר לתאר את זה בקצרה זה ארוך, מיגע וסוחט דמעות בשביל זה המציאו בעולם מפיקות פוסט.










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה