יום שני, 7 במאי 2012

להיות במאי קולנוע







בעל המקצוע
במאי קולנוע כפי שאתם בטח יודעים הוא האדם שעל כתפיו מונח הסרט כולו, הוא זה שאחראי כיצד יראה הסרט בסופו של דבר ועבודתו כוללת לא רק את בחירת השחקנים, בחירת המיקומים לצילום (לוקיישן), בחירת הצלמים ואנשי תפאורה ואיפור, אלא גם עבודות עריכה וסאונד של כל החומרים שצולמו עד כה, כדי שיבואו לידי ביטוי ביצירה אחת מוגמרת ואיכותית. במאי קולנוע צריך להוות את ההשראה של השחקנים שלו, הוא צריך לגרום להם, לראות את הסצינות באותה דרך שבהם הוא רואה אותן ולשחק בהתאם. תפקידו של במאי הקולנוע הוא תפקיד יצירתי ומלא אתגרים, כאשר הוא יודע שעליו להפוך את התסריט שקבל לסרט מצליח, שיכניס כסף בקופה ויגרום לאולפני ההפקות, אלו שמשלמים את משכורתו ואת המשכורת של שאר חברי הצוות, להיות מרוצים. במאים מתחילים שרוצים לפרוץ אל שוק, נאלצים הרבה פעמים לגייס את התקציב הראשוני בעבור הסרט שלהם לגמרי בעצמם ואז לקוות שהסרט יהפוך להצלחה מסחררת בקופות הקולנוע ויביא להם עבודות בימוי חדשות.

איך נראה יום עבודה
כאשר במאי קולנוע עובד על צילומים לסרט מדובר בתקופה מאוד אינטנסיבית, התקופה מתחילה בגיוס אנשי הצוות שיעבדו יחד עם הבמאי על הפרוייקט המורכב, הבמאים בדרך כלל מארגנים מרתונים של אודישנים לתפקידי המשחק, עד אשר הם מוצאים את השחקנים המתאימים ביותר לסרט שלהם, מלבד זאת במאים רבים מעדיפים לעבוד עם צוות קבוע של צלמים, אנשי תאורה, מלבישים, עורכים, אנשי סאונד וכדומה שהם מכירים את עבודתו מראש ואוהבים אותה. צילום סרט עלילתי יכול לקחת שנה ואף יותר מכך, מדובר בשנה של נסיעות עם הצוות ללוקיישנים שונים ברחבי הארץ ואפילו בעולם ועבודות עריכה אינטנסיביות בסטודיו. במאים של סרטי פרסומות, תוכניות טלוויזיה וסדרות עובדים בצורה קבועה יותר ואינטנסיבית הרבה פחות.

התמחויות
לימודי בימוי כוללים מגוון גדול מאוד של נושאים שאמורים לתת לבמאי הקולנוע לעתיד את ארגז הכלים הנחוץ לו, כדי שבסופו של דבר יוכל לביים בכוחות עצמו סרט עלילתי מלא. הלימודים כוללים: בימוי עלילתי, יסודות התסריט, תולדות הקולנוע, בימוי דוקומנטרי, צילום, צילום בשחור לבן, עריכת קולנוע, צילום דיגיטלי, תאורה, מולטימדיה, עיצוב פס קול ועוד. בחלק ממוסדות הלימוד ניתן לבחור מקצוע התמחות כגון: בימוי עלילתי, צילום ותאורה, בימוי דקומנטרי וכדומה.

שוק העבודה והשכר
קשה מאוד לפרוץ בתחום הקולנוע, במאים רבים מתקשים למצוא עבודה בתחום, אבל ברגע שתצליחו לבסס לעצמכם שם ומוניטין של במאים שמצליחים להביא אנשים לאולמות הקולנוע, תגלו שהסכומים שאתם מרוויחים הם לא רעים בלשון המעטה. הכנסה טובה נוספת עושים במאים של פרסומות וסדרות לטלוויזיה, בתחום זה אפשר להרוויח סכומים של עד 30,000 ₪ בחודש ויותר מכך.
  
יתרונות בשוק
בימוי קולנוע הוא כנראה יותר ייעוד מאשר מקצוע שאנשים בוחרים בו כדי להתפרנס, אבל כל מי שתשאלו ובמיוחד במאיי קולנוע מצליחים בארץ ובעולם יגידו לכם שלא הייתה להם ברירה אחרת, החיידק זרם להם בתוך הדם וזה הדבר היחיד שהם רצו לעשות בחייהם, אמנם רבים יספרו לכם על לימודים מאתגרים, תחרות לא פשוטה בתחום ואולי אפילו על תקופות ארוכות ללא עבודה, אבל ברגע שהם הצליחו לעשות את זה ולגעת בקשת בענן, הם יגידו לכם שהמחיר היה משתלם.

מאמר מאת: פורטל הלימודים-לימודי



במאים ישראלים  לדוגמא:

יוסף סידר

  • אסי דיין  -  החיים ע"פ אגפא
  • יוסף סידר - הערת שוליים
  • דני סירקין - למראית עין
  • אורי ברבש - מאחורי הסורגים
  • ניר ברגמן - כנפיים שבורות
  • שבי גביזון - חולה אהבה משיכון ג'
  • שמי זרחין - אביבה אהובתי
  • עודד דוידוף - מרס תורכי
  • יוסי מדמוני - בוקר טוב אדון פידלמן
במאים מחו"ל

אלפרד היצ'קוק
  • מרטין סקורסזה - השתולים
  • סטיבן שפילברג - רשימות שינדלר
  • ג'יימס קמרון - אוואטר
  • וודי אלן  - ימי הרדיו
  • אינגמר ברגמן (שבדיה) - החותם השביעי
  • פרדריקו פליני ( איטליה) -  8 וחצי
  • פרנסואה טריפו ( צרפת) - לילה אמריקאי
  • אלפרד היצ'קוק ( אנגליה) - פסיכו
  • אנדריי זוויאגניצב (רוסיה) - השיבה
  • פאטי אקין ( גרמניה/טורקיה) - בדרך לגן עדן
  • מיכאל הנקה ( אוסטריה) - מחבואים
  • פרדו אלמודובר ( ספרד) - דבר אליה
  • פרננדו מיירלס ( ברזיל) -  עיר האלוהים
  • אקירה קוראסווה ( יפן) - רשומון
  • וונג קאר ואי ( סין) - 2046


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה