יום רביעי, 2 במאי 2012

מה שכל תסריטאי צריך בארגז הכלים שלו




מאת: עירן אמיר

כל בעל מקצוע צריך כלי עבודה. אי אפשר לבנות בית בלי פטיש ומסמרים. אי אפשר לסחור במניות בלי ברוקר. שחקני כדורסל צריכים טבעות וכדור, ציירים צריכים מברשות... אני חושבת שהבנתם את הנקודה. ארגז הכלים של התסריטאי.

אז איזה כלים צריך תסריטאי בארגז הכלים שלו?

נייר ועיפרון? מחשב שאפשר לסמוך עליו? כן, זאת התחלה מצוינת. אבל אם אתם רוצים לכתוב תסריטים, כמקצוע או כתחביב, תצטרכו לבנות ולהתאים אישית את ארגז הכלים שלכם לצרכיכם.

תסריטאות היא עיסוק פיזי המצריך כלי כתיבה, מכונת כתיבה או מחשב עם תוכנת כתיבה והרבה ספרי עיון. תסריטאות היא מלאכה (craft), הדורשת השכלה, הדרכה, והרבה הרבה הרבה אימון.
ומכיוון שתסריטאות היא אמנות, תצטרכו כל חוויה שעברתם, כל התנסות, כל סיפור שראיתם או שמעתם, כל דבר שאי פעם שמעתם, וכל מה שיש לכם רגשות ותשוקות כלפיו. כל החוויות האישיות נכנסות לארגז הכלים.

כלים מופשטים

כלים מופשטים הם החוויות והתצפיות האישיות. אלו אינם דברים מוחשיים שאפשר לקנות ולדחוף לארגז הכלים הדמיוני, אבל הם נחוצים מאד בכל סיפור. ככל שאתם רואים, שומעים ומרגישים יש לכם יותר אפשרות לשאוב מהם. אבל אין מה להיבהל, לוקח שנים לצבור את הכלים האלו.
הדרך הטובה ביותר להמשיך ולפתח את הכלים האלו היא להקשיב להכל, לספוג ולעבד. גם לאיש הכי מרושע וזדוני בעולם יש את נקודת המבט שלו על העולם. ככותבים, אתם תצטרכו להבין פרספקטיבות שונות שיכולות להיות מנוגדות לערכים ולאמונות שלכם. ככל שתהיו פתוחים להבין אנשים אחרים, הדמויות שתיצרו יהיו עמוקות יותר. בפיתוח דמויות אין נכון ולא נכון, יש רק נקודות מבט. זאת הסיבה שרוב הסופרים הם מנתחים מלידה.
נאמר כבר: "write what you know". כשמאגר הידע והחוויות האישיות גדל (לרוע המזל, עם הגיל), הכלים המופשטים שלכם יתעצמו והכתיבה תתקדם ותתפתח לשיאים חדשים.

כלי מלאכה

"אני יכולתי לכתוב סרט יותר טוב מזה. זה קל, ראיתי מאות סרטים", אומר הצופה החובב. "אוקיי, בוא נראה אותך", אומר לו חברו.
מספר חודשים אחר כך.... "כבר סיימת את התסריט שלך?" שואל החבר. "כמעט, אני עדיין בעמוד מספר אחד".

כלי המלאכה מתפתחים דרך לימודי התסריטאות או דרך הדרכה ואימון. אם לא למדתם תסריטאות בבית ספר כלשהו (כמו הרוב), סדנאות וספרי להדרכה עצמית הם הדבר הכי קרוב.
אני ממליצה למתחילים לקחת לפחות מספר קורסים בכתיבה תסריטאית, בהעדפה לחוג באווירה של סדנה, שבו ניתן לקרוא עבודות ולדון בעבודות של אנשים נוספים.
אפשר ללמוד המון מהקריאה והדיון בעבודות החצי-אפויות של הכותבים האחרים. הרבה יותר קל לראות את הבעיות בתסריטים של אחרים מאשר לראות את הטעויות של עצמך.
ידיעת היסודות של מבנה סיפור קלאסי חשובה באותה מידה כמו לימודי תסריטאות.
המבנה של הסיפור המקורי מגיע מאגדות עם, משלים ומיתולוגיה. קורס שמלמד אותם יכול לקדם אתכם מאוד.
חלק גדול מההשכלה התסריטאית מגיע מספרים, ובחלק הזה אין מה להתקמצן. אני ממליצה לקרוא לפחות שני ספרים על סיפור, שניים על פיתוח דמויות, ועוד אחד על מבנה.

כלי מלאכה נוסף הוא הרבה מאוד אימון. שכתבו, שכתבו ואז שכתבו עוד קצת.
ככל שתתאמנו יותר ככה תשתפרו. בתסריטאות, כבכל מלאכה אחרת, practice makes perfect.

הכי קל להשיג. כלים אלה כוללים כלי כתיבה (דה!), מחשב עם תוכנת כתיבה ועיבוד תמלילים וערימה של רשימות סימוכין ורפרנסים. אל תתקמצנו בבניית האוסף של הרפרנסים. כן, תצטרכו לקנות את רוב הספרים האלה. חלק מהם לא זול. תתחילו לאט, ספר בחודש. תצטרכו את הספרים האלו לצידכם בזמן הכתיבה.

רשימות התייחסות:

לכלים מופשטים:
העצה שלי... צאו מהבית ותתחילו לחיות. (וקחו פנקס או מחברת קטנה איתכם). וכשתחזרו... תכתבו על זה!
בנו מערכות יחסים, תתגרשו, צאו לטיול, תתכרבלו במיטה עם ספר על פרופילים של רוצחים סדרתיים או עם יומנים של מסעות ספארי באפריקה, או עם מה שיידרש כדי לגרום לכם להבין איך להעמיק את הדמויות שלכם ולייצר רעיונות.

לכלי מלאכה:
הספרים שאני ממליצה יקטינו את הנבירה בגודש הכותרים העוסקים בתסריטאות. דמות וסיפור תמיד קשורים זה בזה, אבל פירטתי (בגרשיים) את הנושאים שבהם מתמקד כל ספר.

לכלים ממשיים:
מילונים
המחברת ממליצה על The American Heritage Dictionary





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה